Nieuwsbrief hernieuwbare energie
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dit is de nieuwsbrief hernieuwbare energie vervoer van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
We brengen deze nieuwsbrief vier keer per jaar uit om u te informeren over actualiteiten op het gebied van (beleids)ontwikkelingen, naleving en onze publicaties. |
|
|
|
|
|
|
RED3 implementatie gaat laatste fase in |
|
|
|
|
Op 2 oktober stemde de Tweede Kamer in met de wetswijziging vanwege de RED-III-implementatie. Deze aanpassing gaat op korte termijn naar de Eerste Kamer die ook de wet moet goedkeuren.
De details van de implementatie landen in de Regeling energie vervoer. De internetconsultatie over de Regeling energie vervoer stond tot en met 16 oktober open om feedback te geven geven op de voorstellen voor de Regeling.
De RED3 implementatie in de Brandstoftransitieverplichting zal ingaan op 1 januari 2026. |
|
|
|
|
NEa onderzoekt internationale keten van POME |
|
|
|
|
De grondstof POME (palm oil mill effluent), een afvalstroom uit de palmolieverwerking, was in 2024 de meest ingezette grondstof voor biobrandstoffen in Nederland. De NEa heeft signalen uit het binnen- en buitenland opgevangen over mogelijke discrepanties tussen het opgegeven gebruik van POME in de EU en de wereldwijde beschikbaarheid van deze grondstof. Dit kan wijzen op risico’s wat betreft de integriteit van de leveringsketen.
Als toezichthouder is de NEa verantwoordelijk voor het borgen van de geleverde duurzame biobrandstoffen op de Nederlandse markt. Daarom onderzoekt de NEa de internationale keten van POME als grondstof van duurzame biobrandstoffen, met bijzondere aandacht voor frauderisico's. Uit dat inzicht kunnen acties ontstaan voor aanbevelingen richting beleid, regelgeving en ons toezicht met betrekking tot duurzame biobrandstoffen.
Signaleren en melden
Heeft u informatie, ervaringen of signalen die betrekking hebben op het gebruik of de herkomst van POME in de keten van duurzame biobrandstoffen? Dan vragen wij u die met ons te delen via ons Meldpunt. Ook minder concrete of nog onbevestigde signalen zijn voor ons van waarde. Uw melding kan desgewenst volledig anoniem worden gedaan. |
|
|
|
|
Nieuwe versie register en actuele rekeningvereisten |
In 2026 verandert er veel voor bedrijven met een rekening in het Register Energie voor Vervoer (REV). Zo heeft de verandering van HBE’s naar ERE’s en de uitbreiding van de verplichting naar meerdere sectoren een grote impact op het REV. Ook veranderen de regels wie een rekening mag hebben.
Nieuwe versie REV
De NEa verwacht ná de aankomende jaarafsluiting (periode mei/ juni 2026) het vernieuwde REV online te zetten. We zullen in de periode rondom de lancering van het nieuwe REV verschillende communicatiemiddelen aanbieden om u te informeren en instrueren over het gebruik van het nieuwe REV. Lees meer hierover onder Nieuwe versie REV.
eHerkenning
Eén van de veranderingen van het vernieuwde REV is de omschakeling naar eHerkenning voor de toegang tot het register. Dit vergemakkelijkt het inloggen in het REV. U heeft hiervoor een eHerkenningsmiddel nodig op minimaal betrouwbaarheidsniveau EH3. In de volgende nieuwsbrief zullen we meer informatie geven over eHerkenning in het algemeen en ook wat specifiek nodig is om straks in te kunnen loggen in het REV.
Vereisten inboekrekening elektriciteit
Boekt u elektriciteit in? Mogelijk verliest u het recht op een eigen rekening.
Vanaf 2026 is het alleen mogelijk voor bedrijven om leveringen van elektriciteit op hun eigen rekening in het REV in te boeken als het gaat om meer dan 2 miljoen kWh aan elektriciteitsleveringen op jaarbasis.
In andere gevallen kunt u de inboekingen laten lopen via een inboekdienstverlener.
Lees hierover meer onder Vereisten inboekrekening elektriciteit.
Inboekdienstverlener
Bent u van plan op te gaan treden als inboekdienstverlener? Dan vragen we u om zich alvast kenbaar te maken bij ons via een mail aan info@emissieautoriteit.nl. Vanaf 2026 wordt de inboekdienstverlener geïntroduceerd als mogelijke inboeker van elektriciteit. De inboekdienstverlener is een onderneming die leveringen van elektriciteit aan vervoer van andere ondernemingen of natuurlijke personen inboekt. Lees meer onder Inboekdienstverlener.
Vereisten inboekrekening brandstof aan binnenvaart/ zeevaart
Krijgt u als brandstofleverancier aan binnen- of zeevaart te maken met de brandstoftransitieverplichting? Om aan deze verplichting te kunnen voldoen, moet u een rekening in het register hebben. Lees meer onder Vereisten inboekrekening brandstof aan binnenvaart/ zeevaart.
Inboeken hernieuwbare waterstof (raffinageroute)
Bent u raffinaderijhouder en wilt u de gebruikte hernieuwbare brandstof van niet-biologische oorsprong inboeken? Het is vanaf 2026 mogelijk om voor hernieuwbare waterstof die gebruikt wordt voor de productie van transportbrandstoffen ook verhandelbare eenheden (RARE’s) te verkrijgen. De mogelijkheid om een rekening aan te vragen of de faciliteit voor het inboeken van waterstof uit de raffinageroute toe te voegen aan een bestaande rekening opent vanaf het voorjaar van 2026.
Lees meer onder Inboeken hernieuwbare waterstof (raffinageroute).
Vereisten overboekrekening voor handelaren
Wilt u als handelaar een rekening openen in het register? Dat kan nu nog niet, maar wordt volgend jaar mogelijk. Bent u van plan om als handelaar in het REV op te treden? Meld u dan alvast als zodanig aan met een mail aan info@emissieautoriteit.nl. Lees meer onder Vereisten overboekrekening voor handelaren. |
Nieuwe verplichting brandstofleveranciers binnenvaart/ zeevaart |
|
|
|
|
Per 1 januari 2026 krijgen brandstofleveranciers die leveren aan binnenschepen en zeeschepen te maken met een jaarlijkse verplichting tot het verminderen van de broeikasgasuitstoot van de door hen geleverde brandstoffen.
- Als uw bedrijf in een jaar minimaal 500.000 liter rode gasolie uitslaat tot verbruik aan binnenschepen, heeft u voor dat jaar een sectorverplichting binnenvaart; en
- Als uw bedrijf in een jaar minimaal 500.000 liter gasolie voor de scheepvaart, dieselolie voor de scheepvaart en scheepsbrandstof levert en daar brandstofleveringsnota’s voor uitgeeft, heeft u voor dat jaar een sectorverplichting zeevaart.
Meer informatie
Op onze website vindt u meer informatie over de brandstoftransitieverplichting binnenvaart en de brandstoftransitieverplichting zeevaart.
Informatiebijeenkomst
De NEa organiseert op 30 oktober een informatiebijeenkomst om bedrijven te informeren over deze aankomende verplichting. Lees hierover meer in het artikel hieronder. |
|
|
|
|
NEa informatiebijeenkomst RED3 scheepvaart |
|
|
|
|
Op 30 oktober 2025 organiseren wij de hybride informatiebijeenkomst RED3 scheepvaart. Dit event is bedoeld voor bedrijven die brandstof leveren aan de Nederlandse binnenvaart en/ of zeevaart.
Onze adviseurs lichten toe hoe in Nederland de herziene Europese richtlijn hernieuwbare energie (RED3) uitwerkt in de vervoerssector en hoe bedrijven de brandstoftransitieverplichting kunnen naleven.
Onderwerpen
Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere:
Hybride
De bijeenkomst vindt plaats bij de Jaarbeurs Meetup in Utrecht. Niet in de gelegenheid om fysiek op de locatie aanwezig te zijn? Het is ook mogelijk om de bijeenkomst online bij te wonen. |
|
|
|
|
We ontvangen uw aanmelding graag uiterlijk 27 oktober. |
|
|
|
|
Aandacht voor bemetering walstroom |
|
|
|
|
Walstroom is elektriciteit geleverd aan schepen. In 2025 voerde de NEa inspecties uit bij inboekers van walstroom. Onze inspecteurs constateerden dat de juiste bemetering een vaak terugkerend thema was.
Inboekeisen walstroom
Voor walstroom gelden dezelfde eisen als voor het inboeken van elektriciteit aan andere soorten vervoer. Dit betekent dus ook dat er sprake moet zijn van een meter die bijhoudt hoeveel elektriciteit er precies het schip in gaat.
Als er niet aan de inboekvoorwaarden is voldaan, kan de NEa handhavend optreden. Daarom brengen we het belang van de juiste bemetering bij het inboeken van elektriciteit in het algemeen, maar met name bij walstroom, extra onder de aandacht.
Meer informatie
Lees meer over de inboekvoorwaarden van elektriciteit. |
|
|
|
|
NEa anticipeert op wijziging definitie residu van FAME einddestillatie |
|
|
|
|
Voor inboekjaar 2025 mag bodemdestillaat van FAME-productie uit Annex IXa-materiaal worden ingeboekt onder de naam ‘Residu van FAME einddestillatie’ (RFED), zoals opgenomen in Bijlage 5 van de Regeling energie vervoer.
RFED van Annex IXa-materiaal viel tot nu toe niet onder deze definitie op Bijlage 5, maar was in te boeken met het ‘moedermateriaal’ als grondstof (bijvoorbeeld POME). Die inboekwijze knelt echter met de certificeringspraktijk.
In 2026 wijzigt de RFED-definitie op Bijlage 5 naar al het Annex IX-moedermateriaal. De NEa anticipeert op deze wijziging door in 2025 bodemdestillaat van Annex IXa-materiaal al inboekbaar te maken onder RFED, mits deze voldoet aan de overige voorwaarden in de definitie. |
|
|
|
|
|
|
|
|
‘Food waste’ is een grondstof die voorkomt op de Bijlage 5 lijst van de Regeling Energie vervoer. Dat betekent dat biobrandstoffen die uit food waste worden gemaakt, in Nederland dubbel worden beloond (in de HBE-systematiek), mits aan alle daarvoor geldende eisen wordt voldaan.
De definitie van food waste luidt:
“voedsel- en voederafval, zoals over datum producten, of producten die uit gezondheids- of veiligheidsoverwegingen uit de markt worden gehaald. Hiervan moet zijn vastgesteld dat zij ongeschikt zijn voor menselijke of dierlijke consumptie”.
Dit zien we in de praktijk
Uit ons toezicht blijkt dat niet alle grondstoffen die als food waste worden geleverd, voldoen aan bovenstaande definitie. Zo zijn afgekeurde partijen van plantaardige oliën na verdere verwerking geschikt voor consumptie.
Voorbeelden geen food waste
De NEa beschouwt in de definitie bedoelde producten alleen als food waste als die niet alleen nu, maar ook in potentie ongeschikt zijn voor voeding-/voedertoepassingen. Bijvoorbeeld:
- Als een voedsel- of voederproduct alsnog geschikt gemaakt kan worden met een bewerking, dan mag het niet bestempeld worden als food waste. Dat deze bewerking kosten met zich meebrengt doet niet terzake.
- Als afval en residuen uit productieprocessen niet direct de bestemming voeding hebben, wordt het niet gezien als food waste. Dit betekent dat afval of residuen uit de productie van oliën die geen bestemming krijgen in voeding, geen food waste kunnen zijn. Wellicht geldt wel een andere classificering van afval of residu waar sprake kan zijn van een grondstof voor een geavanceerde biobrandstof.
Waarom deze toelichting
Met deze verduidelijking willen we voorkomen dat grondstoffen onterecht als food waste worden opgevoerd en dubbel beloond. Zo zorgen we samen voor een eerlijk speelveld tussen bedrijven en de bijdrage aan daadwerkelijk duurzame biobrandstoffen.
Vragen en contact
Twijfel of een grondstof wel of niet onder de definitie van food waste valt? Neem contact op met de NEa voor overleg of een nadere toelichting. Ook als de duurzaamheidsadministratie op orde lijkt. |
|
|
|
|
Tijdelijke stop nieuwe rekeningaanvragen 2025 |
|
|
|
|
Na 15 december 2025 het niet meer mogelijk om een rekeningaanvraag in te dienen voor het inboeken van hernieuwbare energie geleverd in 2025, of voor het overboeken van deze HBE’s.
Dien uw verzoek voor een rekeningaanvraagformulier op tijd in. Let op: rekeningaanvragen die niet correct en/ of volledig zijn, worden niet in behandeling genomen.
2026 Wilt u een rekening openen voor een verplichting, inboekfaciliteit of overboekfaciliteit vanaf 2026? Neem dan contact op met de NEa Helpdesk. |
|
|
|
|
Terugblik NEa informatiebijeenkomst RED3 vervoer |
|
|
|
|
Op 23 juni vond de informatiebijeenkomst RED3 vervoer plaats. De NEa organiseerde deze hybride bijeenkomst voor bedrijven om zich voor te bereiden op de invoering van de Europese herziene richtlijn hernieuwbare energie (RED3 vervoer) in Nederland.
Tijdens dit event lieten zo'n 250 deelnemers zich door onze adviseurs bijpraten over de wijzigingen van de herziene Europese richtlijn RED3 vervoer en de praktische uitvoering van de Brandstoftransitieverplichting, de in Nederland geldende voorwaarden.
Meer informatie
Deze bijeenkomst gemist, of alles nog eens terugzien? Bekijk de
- video opnamen;
- de presentaties;
- antwoorden op de vragen van de online deelnemers
op onze webpagina: Informatiebijeenkomst RED3 vervoer terugzien. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Als u signalen heeft over regelovertreding dan kunt u deze (anoniem) melden bij het meldpunt van de NEa.
Ook als u een vermoeden heeft, maar het niet zeker weet, kunt u hiervan melding doen. |
|
|
|
|
Gebruik het meldformulier hieronder, of kijk voor meer informatie op NEa Meldpunt. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nederlandse Emissieautoriteit
|
|
|
|
|
|
|
Afmelden voor nieuwsbrief hernieuwbare energie
|
|
|
|
|