Nieuwsbrief hernieuwbare energie
|
|
|
|
|
|
|
Dit is de nieuwsbrief hernieuwbare energie vervoer van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
We brengen deze nieuwsbrief vier keer per jaar uit om u te informeren over actualiteiten op het gebied van (beleids)ontwikkelingen, naleving en onze publicaties. |
|
|
|
|
RED3 implementatie vordert: brandstoftransitieverplichting krijgt vorm |
|
|
|
De omzetting van de RED3 vervoer in de nationale wetgeving is in volle gang. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) rondt op dit moment de laatste wijzigingen van het Besluit energie vervoer af en stuurt deze binnenkort naar de Tweede Kamer. Ook de wijziging van de Wet milieubeheer is onderweg. |
|
|
|
De RED3-verplichtingen sluiten nauw aan bij de nationale klimaatdoelen. Omdat afgelopen najaar bleek dat die doelen buiten bereik dreigden te raken, heeft het kabinet aanvullende maatregelen genomen.
Een deel daarvan verwerkt het ministerie direct in de RED3-implementatie. Zo wordt de verplichting voor brandstofleveranciers in de wegsector verhoogd.
Meer hierover leest u in de vierde voortgangsbrief.
Vanaf 1 januari 2026 gelden de nieuwe regels. Het ministerie van IenW werkt samen met de NEa en RVO aan een zorgvuldige communicatie hierover.
Brandstoftransitieverplichting
De huidige ‘jaarverplichting energie vervoer’ krijgt een nieuwe naam: brandstoftransitieverplichting. Deze naam maakt meteen duidelijk wat het doel is: fossiele brandstoffen vervangen door hernieuwbare energie.
Vanaf 2026 geldt de brandstoftransitieverplichting voor drie sectoren:
- de wegsector;
- de binnenvaart;
- de zeevaart.
Daarbij stuurt het ministerie van IenW op de daadwerkelijke CO₂-reductie die in de hele keten wordt behaald.
IenW informatiebijeenkomst RED3 vervoer
Wilt u meer weten over de wijzigingen? Op 11 juni organiseert het ministerie van IenW een bijeenkomst waar alles wordt toegelicht. Meld u vóór 30 mei aan via de knop hieronder: |
|
|
|
|
NEa informatiebijeenkomst RED3 |
|
|
|
Op maandag 23 juni 2025 organiseert de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) een informatiebijeenkomst voor bedrijven, om zich voor te bereiden op de invoering van het nieuwe systeem voor de nationale uitvoering van de herziene richtlijn hernieuwbare energie RED3 vervoer.
Over deze bijeenkomst
De NEa gaat uitvoering geven aan én toezicht houden op de naleving van de wettelijke eisen. |
|
|
|
Daarom informeert de NEa tijdens deze bijeenkomst over het naleven van de brandstoftransitieverplichting, de voorwaarden voor het inboeken en hoe uw bedrijf dat in de praktijk moet doen.
Onderwerpen die aan bod komen zijn onder andere: de emissiereductie eenheden (ERE's), de nieuwe verplichtingen voor brandstofleveranciers aan zowel de binnenvaart als aan de zeevaart en het inboeken van elektriciteit. Bekijk voor meer uitgebreide informatie onze website: Ontwikkelingen RED3 in Nederland.
Hybride
De bijeenkomst vindt plaats bij de Jaarbeurs Meetup in Utrecht. Bent u niet in de gelegenheid om fysiek deel te nemen? We bieden ook de mogelijkheid om de bijeenkomst online bij te wonen.
Aanmelden
Registreer uw gegevens in het formulier hieronder en bevestig uw aanmelding. We ontvangen u dan graag op 23 juni, tot dan! |
|
|
|
|
|
|
NEa stelt omrekenfactor HBE naar ERE vast op 46 ERE per HBE |
|
|
|
De NEa zal de HBE’s die bedrijven op 1 mei 2026 - na de jaarafsluiting 2025 - op hun rekening in het Register Energie voor Vervoer (REV) hebben, met 46 vermenigvuldigen om hun startsaldo in emissiereductie-eenheden (ERE’s) te bepalen.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kondigde eerder al aan dat de NEa deze omrekenfactor zou publiceren. |
|
|
|
In lijn met het wetsvoorstel gebruikt de NEa hiervoor de berekening van de HBE-reductiebijdrage die het dit jaar moet publiceren, verminderd met de bijdrage van beter fossiele brandstoffen.
De verdeling van het startsaldo van ERE’s over de verschillende sectoren bepaalt de NEa begin 2026, aan de hand van de inboekgegevens over 2025. Op onze website vindt u meer informatie over het nieuwe ERE-systeem en het sparen van HBE’s.
De HBE-reductiebijdrage voor 2026, waarop de omrekenfactor is gebaseerd, is ook gepubliceerd. Deze factor speelt geen rol meer voor de naleving , maar de NEa is wettelijk verplicht tot de publicatie hiervan. U vindt deze waarde voor de volledigheid op onze website. |
|
|
|
Eerste keer rapportage ReFuelEU luchtvaart |
|
|
|
Vanaf dit jaar leggen leveranciers van luchtvaartbrandstof jaarlijks verantwoording af over het aandeel geleverde sustainable aviation fuel (SAF) aan Unieluchthavens. Deze jaarlijkse rapportage- en bijmengverplichting is nu echt van kracht.
Op 28 februari 2025 was de deadline voor 2024. Verantwoordingsjaar 2024 was een oefenjaar. |
|
|
|
De leveranciers hebben goed gehoor gegeven aan de oproep van de NEa om toch te rapporteren, ter voorbereiding op de rapportage over 2025.
Verplichtingen 2025
Inmiddels loopt verantwoordingsjaar 2025. Dit wordt het eerste jaar waarover leveranciers echt verplicht zijn om tijdig, correct en compleet te rapporteren over hun leveringen luchtvaartbrandstof. En daarbij moeten zij het verplichte bijmengpercentage van 2% SAF behalen.
Handhaving NEa
Dit is ook het eerste jaar dat de NEa als toezichthouder mogelijk boetes zal opleggen als de naleving van de rapportage- en bijmengingverplichting niet in orde is. |
|
|
|
Parallel claimen luchtvaart 2025 |
|
|
|
Ook voor leveringen gedaan in 2025 zal de NEa de tijdelijke oplossing openstellen die het mogelijk maakt dat één batch SAF door zowel een brandstofleverancier in het REV geclaimd kan worden, als ook door de betreffende luchtvaartmaatschappij in het EU ETS.
Door deze tijdelijke oplossing kan onder voorwaarden één bewijs van duurzaamheid (PoS) door beide partijen gebruikt worden. |
|
|
|
|
Parallel claimen zeevaart in 2025 |
|
|
|
Eind 2024 heeft de NEa gecommuniceerd over de mogelijkheid om leveringen van biobrandstoffen zowel in te zetten voor HBE’s door de brandstofleverancier, als voor de rapportage van een nul-emissie onder het ETS-zeevaart door scheepvaartmaatschappijen.
Dit is het zogenoemde ‘parallel claimen’. |
|
|
|
Op korte termijn zal de NEa de inboekers informeren over de informatie die verstrekt moet worden voor parallelle claims over het jaar 2025. De intentie van de NEa is dat alle informatie die noodzakelijk is voor de parallelle claim door de inboeker in het REV wordt geregistreerd. |
|
|
|
Uitspraak Raad van State verduidelijkt toepassing massabalans |
|
|
|
Op 19 maart 2025 deed de Raad van State een relevante uitspraak. Zowel voor de NEa als voor bedrijven draagt deze uitspraak bij aan meer duidelijkheid over de praktische uitvoering en het toezicht op de naleving.
Bekijk de uitspraak van de Raad van State. De belangrijkste punten die de NEa uit de uitspraak haalt, zijn: |
|
|
|
Aantonen biogeniteit brandstof Het is niet mogelijk om de biogeniteit van ingeboekte biobrandstof aan te tonen aan de hand van de massabalans. Dit is een verkeerde interpretatie van het massabalanssysteem, zoals bedoeld in artikel 30 van de EU-richtlijn 20018/2001 ter bevordering van het gebruik van energie uit hernieuwbare bronnen (richtlijn hernieuwbare energie).
Met de massabalans kan een bedrijf de duurzaamheid van een biobrandstof bewijzen, maar niet de aard van de brandstof. Dat de ingeboekte brandstof biogeen is, toont hij met fysieke analyse aan, bijvoorbeeld met een C14-of een FAME-gehalte-analyse.
Verantwoordelijkheid bewijslast Bedrijven zijn zelf verantwoordelijk voor een correcte en complete boekhouding. Deze boekhouding biedt een duidelijk beeld van de herkomst van de biobrandstof en de route die daarna naar een vervoersbestemming heeft plaatsgevonden.
Bedrijven moeten het volume van geleverde brandstoffen alsook het aandeel biobrandstof daarvan kunnen aantonen, terwijl dit aandeel moet overeenkomen met het aandeel ingeboekte biobrandstof.
NEa-toezicht en inboekverificatieverklaring
Als toezichthouder toetst de NEa of de wettelijke eisen worden nageleefd. Vanuit deze rol beschikt de NEa mogelijk over meer informatie dan de inboekverificateur, bijvoorbeeld naar aanleiding van een inspectie bij een bedrijf.
Als de NEa op basis van informatie anders oordeelt dan de inboekverificateur, dan kan het bedrijf geen rechten ontlenen aan de verificatieverklaring. |
|
|
|
|
|
|
|
Als u signalen heeft over regelovertreding dan kunt u deze (anoniem) melden bij het meldpunt van de NEa.
Ook als u een vermoeden heeft, maar het niet zeker weet, kunt u hiervan melding doen. |
|
|
|
Gebruik het meldformulier hieronder, of kijk voor meer informatie op NEa Meldpunt. |
|
|
|
|
|
|
Nederlandse Emissieautoriteit
|
|
|
|
|
Afmelden voor nieuwsbrief hernieuwbare energie
|
|
|
|