|
CBAM is het nieuwe Europese mechanisme voor koolstofgrenscorrectie. CBAM wordt in stappen ingevoerd: tot 2026 geldt een overgangsperiode, waarin alleen een rapportageverplichting per kwartaal geldt. In deze nieuwsbrief leest u hier meer over.
Vanaf 1 januari 2026 gelden er meer verplichtingen, namelijk:
- Vooraf toelating aanvragen
- Elk kwartaal zorgen voor voldoende CBAM-certificaten op de rekening
- Elk jaar een geverifieerde aangifte doen met opgave van de werkelijke CO2-uitstoot bij de productie van de geïmporteerde CBAM-goederen
- Elk jaar betalen voor de CO2-uitstoot met CBAM-certificaten
In deze nieuwsbrief leest u de volgende onderwerpen:
|
|
|
|
De NEa behandelt sinds 1 mei aanvragen voor toelating. In deze nieuwsbrief vindt u hierover belangrijke informatie. |
|
|
|
|
- Wij raden bedrijven die meer dan 50 ton aan CBAM-goederen invoeren aan om hun aanvraag zo snel mogelijk, en uiterlijk 31 augustus, in te dienen
- Op de website cbamtoelating.nl vindt u alle informatie over de aanvraag voor toelating als CBAM-aangever. Houd deze website in de gaten voor de nieuwste informatie
- Een speciale helpdesk staat klaar om uw vragen te beantwoorden en begeleiding te bieden bij het indienen van uw aanvraag. U kunt het contactformulier invullen, of ons telefonisch bereiken via 088 792 70 00
|
|
|
|
|
Vereiste informatie voor de toelatingsaanvraag |
|
|
|
Om uw aanvraag voor toelating als CBAM-aangever in te dienen, maakt u gebruik van de aanvraagmodule in het nieuwe Europese CBAM-register. Bij het indienen van uw aanvraag doorloopt u drie secties, waarbij elke sectie specifieke informatie van u vraagt. Welke informatie dit is, staat beschreven op cbamtoelating.nl/toelatingsprocedure. Ook vindt u hier handige hulpmiddelen, zoals verschillende video's die u door het aanvraagproces begeleiden.
In alle gevallen heeft u een Verklaring betalingsgedrag nakoming fiscale verplichtingen nodig. Deze verklaring kunt u aanvragen op de website van de Belastingdienst.
Let op: Afhankelijk van de volumecategorie waarin uw aanvraag valt, bent u verplicht om bij uw aanvraag ook documentatie over uw financiële draagkracht en operationele capaciteit te geven.
Categorie |
Volume CBAM-goederen* |
Vereiste documentatie |
Laag |
≤ 500 ton |
In principe geen documentatie nodig |
Midden |
> 500 – ≤ 2.000 ton |
In principe geen documentatie nodig. Aanvragers kunnen op grond van een steekproef gevraagd worden jaarrekeningen en documentatie over de operationele capaciteit te verstrekken |
Hoog |
> 2.000 ton |
Aanvragers moeten bij de aanvraag jaarrekeningen en documentatie over de operationele capaciteit verstrekken |
* Geraamde jaarlijkse invoer
Dit staat verder uitgelegd op cbamtoelating.nl/toelatingsprocedure. |
|
|
|
Wat moet u doen als u indirect douanevertegenwoordiger bent? |
|
|
|
Bent u indirect douanevertegenwoordiger en vertegenwoordigt u in 2026 importeurs die CBAM-goederen invoeren, dan moet u uiterlijk 1 september een aanvraag indienen via het nieuwe Europese CBAM-register. Kijk voor meer informatie hierover op onze pagina over toelating als CBAM-aangever, of op cbamtoelating.nl. |
|
|
|
|
Wanneer u uiterlijk 31 augustus 2025 een volledige aanvraag indient, ontvangt u voor 1 januari 2026 een besluit op uw aanvraag. Dient u pas na 1 september 2025 een aanvraag in? Dan loopt u het risico dat uw aanvraag niet voor 1 januari 2026 is afgehandeld. U kunt dan in 2026 niet meer dan 50 ton aan CBAM-goederen invoeren tot het moment dat u bent toegelaten.
Wacht met aanvragen als u minder dan 50 ton aan CBAM-goederen per jaar invoert
Bent u van plan om in 2026 minder dan 50 ton aan CBAM-goederen te importeren? Dan raden wij u aan uw toelatingsaanvraag uit te stellen tot september 2025. Hiermee vermijdt u onnodige administratieve lasten. Als in september 2025 blijkt dat het voorstel van de Commissie om CBAM te vereenvoudigen niet wordt aangenomen, of dat er alsnog een lagere ondergrens zal gelden, zal de NEa de late aanvragen van importeurs met minder dan 50 ton goederen met prioriteit behandelen.
|
|
|
|
|
Veelgestelde vragen over toelating |
|
|
|
Wist u dat er een lijst is met veelgestelde vragen over toelating? Hierbij enkele vragen en antwoorden die u kunt vinden op deze pagina:
- Ik heb een AEO-vergunning, moet ik een aanvraag voor toelating als CBAM-aangever indienen?
Ja, ook als AEO-vergunninghouder moet u een aanvraag voor toelating als CBAM-aangever indienen.
- Wat is de behandeltermijn voor aanvragen?
De wettelijke behandeltermijn voor aanvragen die voor 15 juni 2025 worden ingediend is 180 dagen. Voor aanvragen die vanaf 15 juni 2025 worden ingediend, is deze termijn 120 dagen. Als er aanvullende informatie van u nodig is tijdens de behandeling van uw aanvraag, kan de NEa de behandeltermijn met 30 dagen verlengen.
- Wanneer moet ik een zekerheid stellen?
Wanneer u als rechtspersoon bent opgericht ná 31 december 2023 en vóór 1 januari 2026 een aanvraag indient, is een zekerheidsstelling vereist om toegelaten te worden tot het CBAM-register. De hoogte van de zekerheid wordt afgeleid van de waarde van CBAM-certificaten die u moet inleveren voor de import van goederen.
|
|
|
|
Helpdesk en ondersteuning |
|
|
|
Heeft u vragen of hulp nodig bij uw aanvraag voor toelating als CBAM-aangever? Kijk dan op de website cbamtoelating.nl. Staat uw vraag daar niet tussen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. Dat kan via:
|
|
|
|