Nieuwsbrief hernieuwbare energie
|
|
|
|
|
|
|
Dit is de nieuwsbrief hernieuwbare energie vervoer van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa).
We brengen deze nieuwsbrief vier keer per jaar uit om u te informeren over actualiteiten op het gebied van (beleids)ontwikkelingen, naleving en onze publicaties. |
|
|
|
|
Voortgang voorbereiding implementatie RED3 |
|
|
|
Op verzoek van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) informeren wij u over de voortgang van de aanpassingen aan wet- en regelgeving als gevolg van de implementatie van de herziening van de Richtlijn hernieuwbare energie ('RED3') per 2026 en de wijzigingen aan de regelgeving van 2025. |
|
|
|
Wijziging Wet en Besluit voor RED3
Het ministerie legt momenteel de laatste hand aan de aanpassingen aan de Wet milieubeheer en het Besluit energie vervoer, onder andere naar aanleiding van de internetconsultatie. De grootste wijziging ten opzichte van de eerdere versie is het schrappen van de voorgestelde jaarverplichting voor brandstofleveranciers aan de luchtvaart.
Het ministerie verwacht de wet dit kwartaal naar de Tweede Kamer te kunnen sturen voor de parlementaire behandeling. In de loop van dit jaar zal de NEa meerdere voorlichtingsbijeenkomsten organiseren om de doelgroep voor te bereiden op de wijzigingen in wet- en regelgeving.
Meer informatie
Op onze webpagina Implementatie RED3 vervoer verzamelen wij voor u zoveel mogelijk informatie, vooruitlopend op de vaststelling van de aanpassingen. |
|
|
|
Besluit 2025 gepubliceerd |
|
|
|
Vlak voor de jaarwisseling publiceerde het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de vastgestelde wijziging van het Besluit energie vervoer voor het jaar 2025.
|
|
|
|
Groene waterstof
De belangrijkste wijziging in het Besluit is een aanpassing van de voorwaarden waaraan groene waterstof moet voldoen om in te boeken in het Register Energie voor Vervoer (REV). De voorwaarden
die gelden voor de inzet van groene waterstof zijn nu in lijn met de Europese regelgeving.
Aangepaste voorwaarden
- Voortaan moet groene waterstof komen van gecertificeerde bedrijven en is inboeken op basis van het systeem van garanties van oorsprong niet meer mogelijk.
- Verder maakt het ministerie het mogelijk om waterstof dat met containers aan de scheepvaart geleverd wordt, in te boeken.
Wanneer zijn deze wijzigingen van kracht
De wijzigingen van het Besluit 2025 zijn per januari 2025 in werking getreden. Om in de praktijk uitvoering te geven aan de wijzigingen van het Besluit 2025, moet het ministerie eerst nog de Regeling energie vervoer aanpassen.
Naar verwachting zullen de aanpassingen van de Regeling energie vervoer met terugwerkende kracht ook met ingang van 1 januari 2025 gelden.
Zodra het ministerie de aanpassing van de Regeling energie vervoer heeft afgerond en er meer bekend is over de inwerkingtreding van die aanpassingen, past de NEa de informatie op haar webpagina Ontwikkelingen daarop aan.
Aanpassing spaarlimieten Een andere grote aanpassing van het Besluit energie vervoer is de aanpassing van de spaarlimieten. Dit treedt echter pas later in werking. Naar verwachting heeft deze aanpassing pas effect bij de jaarafsluiting 2025 in het voorjaar van 2026.
Meer informatie
|
|
|
|
Stand van zaken parallel claimen levering aan zeevaart |
|
|
|
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) heeft recent besloten om een oplossing te zoeken om het ‘parallel claimen’ van geleverde biobrandstoffen aan de zeevaart alsnog mogelijk maken. |
|
|
|
Parallel claimen betekent dat een levering duurzame biobrandstof aan zeevaart voor zowel hernieuwbare brandstofeenheden (door brandstofleveranciers), als voor de rapportage van een ‘nul-emissie’ onder het emissiehandelsysteem ETS-zeevaart (door de scheepvaartmaatschappijen) ingezet kan worden.
Nog geen zekerheid voor situatie voor 2024
Het ministerie van IenW streeft ernaar om parallelle claims voor zeevaart voor 2024 nog mogelijk te maken. De juridische basis voor de duurzaamheidsclaim binnen ETS-zeevaart zal worden geboden door een aanpassing van de Regeling handel in emissierechten.
Om praktisch te regelen dat bedrijven hier over 2024 al gebruik van zouden kunnen maken, heeft de NEa op 27 januari jl. in samenspraak met IenW alvast een praktische instructie gestuurd naar de inboekende brandstofleveranciers. Met de naderende inboekdeadline (28 februari) is er immers slechts beperkte tijd om de voor een parallelle claim noodzakelijke gegevens op de juiste manier te registreren. Ondanks dat bedrijven nu al aan de slag moeten om gebruik te kunnen maken van de oplossing, is definitieve zekerheid voor 2024 nog niet te geven.
Totdat de wijziging van deze Regeling daadwerkelijk is bekrachtigd, kunnen er nog geen rechten aan worden ontleend voor het rapporteren van ‘nul-emissies’ voor leveringen ingeboekt in het REV. Zodra die er is, zal het ministerie van IenW daarover communiceren.
Bekijk ook de instructie van de NEa aan de brandstofleveranciers.
Toekomst De verwachting is dat er voor 2025 op Europees niveau een andere (tijdelijke) oplossing komt. De bedoeling is dat uiteindelijk de Uniedatabank parallelle claims gaat faciliteren.
Eerdere berichtgeving In de nieuwsbrief Hernieuwbare Energie van oktober 2024 gaf de NEa aan dat parallel claimen niet aan de orde was. Dat was destijds de stand van zaken. Inmiddels is de situatie dus veranderd, zoals hierboven beschreven. |
|
|
|
Eerste deadline Jaarafsluiting 2024 nadert |
|
|
|
Op 28 februari (21:00 uur) is de eerste deadline voor de Jaarafsluiting 2024. |
|
|
|
Tot dan kunnen bedrijven hun brandstofleveringen en inboekingen hernieuwbare energie van 2024 registeren in het Register Energie voor Vervoer (REV) voor de Jaarafsluiting 2024.
De brandstofleveranciers en inboekende bedrijven ontvangen voorafgaand aan iedere deadline van de jaarafsluiting een mailing van de NEa. Deze mailings bevatten informatie over de komende planning en de handelingen die de bedrijven moeten uitvoeren.
Op 10 februari ontvingen de brandstofleveranciers en inboekende bedrijven de mailing over de eerste deadline van de Jaarafsluiting 2024.
Meer informatie Op onze webpagina Jaarafsluiting vindt u meer informatie. |
|
|
|
Aanlevertermijn rapportage ReFuelEU Luchtvaart 2024 gewijzigd |
|
|
|
De Europese Commissie (EC) heeft de deadline voor het indienen van rapportages over 2024 gewijzigd naar 28 februari. Leveranciers van luchtvaartbrandstof hebben tot dan de tijd om aan hun rapportageplicht over 2024 te voldoen.
|
|
|
|
Waarom een gewijzigde deadline Vanaf dit jaar moeten leveranciers van luchtvaartbrandstof jaarlijks rapporteren over hun leveringen luchtvaartbrandstof. Deze gegevens moeten zij aanleveren in de Uniedatabank (UDB) van de EC. Op dit moment is de UDB nog niet volledig klaar voor gebruik. Daarom bood de EC de leveranciers van luchtvaartbrandstof als tijdelijke oplossing aan, om de gegevens over 2024 aan te leveren door middel van een formulier in plaats van registratie in het portaal.
Desondanks zorgt de huidige status van de UDB voor onduidelijkheid en extra werkbelasting. Daarom besloot de EC de deadline voor het aanleveren van de rapportage 2024 te wijzigen van 14 februari naar 28 februari 2025.
Rol van de NEa
De NEa houdt toezicht op de naleving van de verplichtingen voor de leveranciers van luchtvaartbrandstof, volgens de ReFuelEU Luchtvaart verordening (EU 2023/2405). De NEa dat het voor brandstofleveranciers lastig kan zijn om over 2024 tijdig, volledig en juist te rapporteren. De EC ziet 2024 bovendien als een oefenjaar. De NEa zal dan ook geen boetes opleggen in relatie tot de rapportage over 2024.
Desondanks worden bedrijven met een rapportageplicht wel nadrukkelijk geadviseerd om aan de NEa te laten zien dat zij zich inspannen om naar vermogen te rapporteren, om goed voorbereid te zijn op de bijmengverplichting in 2025 en verder.
Na dit jaar biedt de Verordening geen ruimte meer om af te zien van het opleggen van boetes.
Meer informatie
Informatie over de verplichtingen voor leveranciers van luchtvaartbrandstof leest u op de NEa website.
Voor vragen over de UDB verwijzen we u naar de EC:
|
|
|
|
Afboekbewijs HBE’s nu te downloaden |
|
|
|
Na een recente update van het register energie voor vervoer (REV) is het nu mogelijk om van afgeboekte hernieuwbare brandstof eenheden (HBE’s) een bewijs te downloaden. |
|
|
|
Het REV beschikt al een paar jaar over een afboekrekening. Hierop kunnen rekeninghouders HBE’s overmaken die ze uit het systeem willen laten halen.
Sinds kort krijgt de rekeninghouder die de HBE’s overmaakt naar de afboekrekening de optie om het bewijs van de overschrijving te downloaden. Op dit bewijs staan gegevens over de afboeking, zoals de hoeveelheid en de datum. Ook kan de afboeker met een vrij tekstveld een reden opgeven die op het afboekbewijs komt te staan.
Waarom deze update Deze nieuwe download optie komt tegemoet aan vragen uit de markt om een tastbaar bewijs dat er HBE’s zijn afgeboekt. Sommige rekeninghouders boeken HBE’s af op verzoek van klanten, omdat op die manier een additionele prestatie wordt geleverd, bovenop de jaarverplichting. Dit zorgt voor een extra inzet van hernieuwbare energie.
Met een tastbaar afboekbewijs heeft de klant meer duidelijkheid over de uitgevoerde afboeking.
Meer informatie Meer informatie over het praktische gebruik van de afboekrekening vindt u onder Rekeningen op de NEa website. |
|
|
|
|
|
|
|
|
Nederlandse Emissieautoriteit
|
|
|
|
|
Afmelden voor nieuwsbrief hernieuwbare energie
|
|
|
|