Nieuwsbrief Hernieuwbare energie |
|
|
|
|
|
Ontwikkelingen implementatie REDIII |
|
|
|
Door het Ministerie IenW
De nieuwe Richtlijn Hernieuwbare Energie (REDIII) is alweer een tijdje van kracht. De Europese Unie heeft haar doelen om het gebruik van hernieuwbare energie te stimuleren ambitieuzer gemaakt, met het nieuwe streefdoel voor een reductie van 14,5% CO2-emissies voor alle transportsectoren tegen 2030.
Planning wet- en regelgeving
Voor de Nederlandse implementatie zijn we flink op weg. In de Kamerbrief over de voortgang implementatie RED-III vervoer kunt u informatie vinden over de implementatie, deze informatie is ook gepresenteerd tijdens de informatiebijeenkomst:
|
|
|
|
- Het Besluit, met daarin aanvullende ambitiekeuzes, ligt naar verwachting begin van het derde kwartaal van 2024 voor in de internetconsultatie. Waarna de zal volgen.
- De hervorming van het systeem Energie voor Vervoer zal op 1 januari 2026 in werking treden;
- Met de verschoven planning van de inwerkingtreding, wordt er voor het jaar 2025 een aanvullend Besluit en Regeling opgesteld om het systeem te laten werken zoals nu.
|
|
|
|
Regelgeving voor 2025
Er loopt hiervoor momenteel een internetconsultatie over een voorstel tot wijziging van het Besluit energie vervoer vanaf 1 januari 2025. De consultatie loopt tot 8 juli. In het besluit wordt een voorstel gedaan om vier zaken te wijzigen:
- De opt-in voor zeevaart en luchtvaart wordt verlengd;
- De regels uit de gedelegeerde handeling voor RFNBO’s worden geïmplementeerd;
- Het gebruik van waterstofcontainers voor zee- en binnenvaartschepen wordt mogelijk;
- De spaarmogelijkheden worden beperkt, en de spaardrempel wordt verlaagd.
|
|
|
|
Memorandum of Understanding met België
In mei hebben België en Nederland een overeenkomst getekend over de hoogtes van de verplichtingen voor de transportsectoren.
|
|
|
|
Hiermee zorgen we ervoor dat er een gelijkspeelveld is tussen de landen.
Meer informatie hierover kunt u vinden in de tweede voortgangsbrief implementatie RED-III vervoer. Ook met andere landen wordt samengewerkt om een gelijk speelveld in Europa te bewerkstelligen.
|
|
|
|
|
Herziene grondstoffenlijst Annex IX in werking getreden |
|
|
|
De herziening van de grondstoffenlijst in Bijlage IX van de Richtlijn hernieuwbare energie (RED) is in werking getreden.
Dat betekent dat alle termijnen tot bezwaar verlopen zijn en de lijst officieel is vastgesteld.
In de nieuwsbrief van april 2024 informeerden we u al over de publicatie van de herziene grondstoffenlijst, met daarbij een overzicht van grondstoffen die zijn toegevoegd aan Bijlage IX.
|
|
|
|
Terugblik op de Jaarafsluiting 2023 |
|
|
|
Op 1 mei vond de jaarafsluiting 2023 van de systematiek Energie voor Vervoer plaats. Op die datum schreef de NEa de HBE’s af voor het vervullen van de jaarverplichting. Graag koppelen we kort aan u terug hoe de jaarafsluiting is verlopen.
29 februari was de deadline voor het opvoeren van brandstofleveringen en registreren van inboekingen van geleverde hernieuwbare energie aan vervoer.
|
|
|
|
Resultaten jaarverplichting en subdoelstellingen
Uit de opgevoerde brandstofleveringen bleek dat er 81 miljoen HBE’s nodig waren voor de jaarverplichting.
Na de 2e deadline van 29 maart (waarvoor bedrijven de laatste dubbeltellingverklaringen aan de inboekingen konden koppelen) waren er zo’n 81 miljoen HBE’s gecreëerd. Omdat bedrijven ook moeten voldoen aan subdoelstellingen, zoals een minimum aandeel HBE-G, hebben bedrijven ook gebruik moeten maken van hun spaarsaldo. Zo konden zij voldoen aan de jaarverplichting van 18,9%. De ingeboekte hernieuwbare energie leverde een CO2-reductie van 6,6% op, ruim voldoende voor het behalen van de FQD reductiedoelstelling van 6%.
Aantal rekeninghouders blijft stijgen
In het algemeen was er een lichte daling in het volume biobrandstof dat is geleverd aan de zeevaart, en een stijging van de volumes biobrandstof voor de luchtvaart. Daarnaast viel op dat in 2023, evenals in 2022, het aantal rekeninghouders flink steeg, met ongeveer 50%. Dit komt met name door een groei van het aantal inboekers van elektriciteit geleverd aan vervoer.
Tijdens de dagen net voor de eerste deadline is het Register Energie voor Vervoer (REV) het meest intensief gebruikt. De NEa heeft dit jaar, zoals vooraf aangekondigd, minder zelf de telefoon gepakt om bedrijven actief te wijzen op hun benodigde acties. Toch wisten de meeste bedrijven gelukkig goed wat ze moesten doen voor de verschillende deadlines. Bij vragen wisten ze bovendien de NEa goed te vinden. We danken de bedrijven voor hun geduld tijdens de piekbelasting van de Helpdesk NEa.
Tijdig koppelen dubbeltellingverklaring blijft uitdaging
Ook de tweede deadline op 29 maart (voor het later koppelen van de dubbeltellingverklaringen) en de derde deadline op 1 mei (de jaarafsluiting) zijn zonder grote problemen verlopen. Het tijdig registreren van dubbeltellingsverklaringen was ook dit jaar weer een uitdaging. En 35 inboekers ontvingen geen verificatieverklaring, maar een rapport van bevindingen. De NEa beoordeelt deze bevindingen en bepaalt in de komende periode wat de opvolging hiervan gaat zijn.
Evaluatie
Om het proces van de jaarafsluiting en bijbehorende communicatie waar mogelijk in komende jaren verder te verbeteren, willen we bedrijven met een jaarverplichting en inboekers vragen om een evaluatieformulier in te vullen. Het invullen duurt slechts enkele minuten. Het formulier vindt u hier.
|
|
|
|
Parallel claimen van luchtvaartbrandstoffen in 2024 |
|
|
|
Vanaf 2024 mag een levering van duurzame luchtvaartbrandstoffen in Nederland parallel worden geclaimd: door een brandstofleverancier in de HBE-systematiekén de luchtvaartmaatschappij onder het emissiehandelssysteem (EU-ETS) waaraan is geleverd.
|
|
|
|
Het Ministerie van IenW heeft de sector op 12 juni via een brief geïnformeerd over deze tijdelijke oplossing, vooruitlopend op een definitieve aanpak via de Uniedatabank.
Inboeken duurzame luchtvaartbrandstoffen
Dit heeft gevolgen voor het inboeken van een levering duurzame luchtvaartbrandstoffen in het Register Energie voor Vervoer. Om een levering voor een parallele claim in aanmerking te laten komen, moet de inboekende brandstofleverancier per inboeking vermelden:
|
|
|
|
- wie de ontvangende luchtvaartmaatschappij is;
- referentie naar het unieke brandstofbatch referentienummer (zoals vermeld op de factuur);
- referentie naar het unieke Product Transfer Document nummer (zoals vermeld op het Product Transfer Document).
Verder moet de brandstofleverancier de NEa toestemming verlenen om deze informatie te delen met de verificateur van de betreffende luchtvaartmaatschappij.
|
|
|
|
Procedure grondstofverzoeken Bijlage 5 |
|
|
|
Bedrijven kunnen bij de NEa een verzoek indienen voor grondstoffen die zij door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) willen laten toevoegen aan Bijlage 5 van de Regeling energie vervoer. De grondstoffen op Bijlage 5 worden erkend als (biomassafractie) uit industrieel afval en het inboeken hiervan wordt beloond met een HBE-G. De NEa merkt dat het proces hiervoor niet altijd helder is. Ook ziet de NEa dat verzoeken regelmatig onvoldoende informatie bevatten. Daarom hieronder de procedure uitgelicht.
|
|
|
|
Aanvraag indienen
Gebruik het aanvraagformulier. Bij het indienen van een grondstofverzoek verstrekt de aanvrager informatie over de:
- herkomst
- samenstelling
- toepassingen
van de grondstof.
|
|
|
|
Informatie aanleveren
Het is belangrijk dat de met het formulier aangeleverde informatie van voldoende kwaliteit is. Een aantal punten moet hierbij zeker aan bod komen:
- Proces-flow diagram van het proces waarbij de grondstof vrijkomt, inclusief alle in- en uitgaande stromen. Geef aan welke stroom de grondstof is.
- Gedetailleerde informatie over de chemische en mechanische bewerkingen die plaatsvinden zoals de gebruikte scheidingsmethoden en katalysatoren.
- Argumentatie (inclusief bronnen) waarom de grondstof ongeschikt is voor diervoeding of andere industriële toepassingen.
Onvolledige informatie vergroot de kans op misverstanden en kan ertoe leiden dat de NEa het beoordelingsproces stillegt in afwachting van betere informatie.
Behandeling aanvraag
De NEa behandelt de aanvraag. We beoordelen de verstrekte informatie beoordeeld en doen onderzoek op basis van literatuur, waaronder academische bronnen. Ook wordt er gebruik gemaakt van de kennis en expertise van andere overheidsorganisaties en kennisinstituten.
*De NEa deelt nooit bedrijfsgegevens met derden.
Besluit
Na beoordeling van de aanvraag, adviseert de NEa het Ministerie van (IenW) over plaatsing van de grondstof op Bijlage 5 van de Regeling energie vervoer. Het ministerie bepaalt uiteindelijk of zij het advies van de NEa opvolgt.
Meer informatie
Op onze webpagina Grondstoffen en dubbeltelling biobrandstoffen vindt u meer informatie over de beloning van geavanceerde grondstofverzoeken.
|
|
|
|
|
Met oog op verduurzaming werkt de NEa hard aan het digitaliseren van papieren post.
Alleen officiële berichtgeving, zoals het besluit van een ambtshalve vaststelling of de gebruikersgegevens voor het Register Energie voor Vervoer (REV) worden nog per post verstuurd, om de veiligheid zo goed mogelijk te borgen. Maar ook deze berichten wil de NEa digitaliseren.
|
|
|
|
Bestuurs e-mailadressen Sinds enige tijd wordt bij de rekeningaanvraag van een organisatie het e-mailadres van het bestuur opgevraagd. Dit e-mailadres gebruiken wij om officiële berichtgeving of andere belangrijke berichtgeving direct naar het bestuur van de organisatie te versturen. Bijvoorbeeld een ambtshalve vaststelling.
Momenteel hebben wij nog niet alle bestuurs e-mailadressen van bedrijven die al langer rekeninghouder in het Register Energie voor Vervoer (REV) zijn. Binnenkort ontvangen de contactpersonen van deze bedrijven een verzoek om de e-mailadressen van hun bestuur aan te leveren. Hiermee kan de NEa ook de officiële berichtgeving verder digitaliseren.
eHerkenning Daarnaast zal het REV overstappen op eHerkenning. eHerkenning is een Nederlands gestandaardiseerd systeem voor digitale herkenning van de gebruiker. Het maakt het online beheer van de rekening meer gebruiksvriendelijk voor de rekeninghouder. Zo kan de rekeninghouder dan zelf gebruikers toevoegen of verwijderen, zonder te hoeven inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Inloggen gaat dan via eHerkenninig. De NEa hoopt dit aan het eind van 2024 te kunnen realiseren. Meer informatie hierover volgt.
Let op, eHerkenning vervangt niet de identificatieplicht van tekenbevoegde bestuurders of gevolmachtigden tijdens een rekeningaanvraag.
|
|
|
|
Audit op locatie noodzakelijk voor dubbeltellingverklaring |
|
|
|
Kan een producent van biobrandstoffen een dubbeltellingverklaring (DTV) ontvangen zonder dat er in hetzelfde kalenderjaar een audit op de productielocatie plaatsvond? Bijvoorbeeld door middel van een 'remote-audit'?
|
|
|
|
Antwoord op deze vraag is: 'Nee, zonder audit op locatie kan geen DTV worden afgegeven." De NEa ontving de vragen hierover. Daarom hieronder een toelichting.
Wat is een dubbeltellingsverklaring
Een DTV toont aan of geleverde duurzame biobrandstof voor dubbeltelling in aanmerking komt. Voordat deze verklaring wordt afgegeven, wordt eerst een audit uitgevoerd bij de productielocatie.
|
|
|
|
Locatiebezoek
Locatiebezoek vindt minstens één keer per jaar plaats en is een vast onderdeel van een audit. Dit is in lijn met de Regeling energie vervoer (eisen bijlage 7), waarin staat dat er geen DTV kan worden afgegeven zonder locatiebezoek.
Als locatiebezoek niet mogelijk is
Toch zijn er situaties waarbij de auditor de audit niet op locatie kan uitvoeren. Bijvoorbeeld als gevolg van de (veiligheids)omstandigheden op de locatie.
In zo’n geval kan de verificateur geen DTV afgeven aan de producent voor de geleverde duurzame biobrandstof. Dat kan pas weer als er op de productielocatie een audit kan plaatsvinden.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nederlandse Emissieautoriteit |
|
|
|
|
Afmelden voor nieuwsbrief hernieuwbare energie
|
|
|
|